Wij zijn Sport

 

Het crowdfunding platform voor topsport

Crowdfunding voor sport!
Hoe werkt het?

Er is € 619.392 gedoneerd. Hiermee is 72% van de projecten geslaagd.

Deelnemende sporters
 

Lijst van alle sporters

DEELNEMENDE SPORTERS

Lijst van alle sporters

Gemeente Leiden partner van Wij zijn Sport

10459044 821932001164685 5460549436244369129 o

 

Als eerste gemeente van Nederland gaat Leiden crowdfunding in de sport ondersteunen. Sportverenigingen en sporters krijgen de mogelijkheid om een nieuwe financieringsbron aan te boren door gebruik te maken van het Nederlandse crowdfunding platform voor sport: wijzijnsport.nl.

 

Op www.leiden.wijzijnsport.nl kunnen Leidse sporters zich aanmelden en hun crowdfunding starten. Zowel individuele sporters als verenigingen kunnen zich aanmelden. Voor 2016 is er ondersteuning van 10 campagnes afgesproken. Elke aanmelding krijgt naast een eigen crowdfundingpagina ondersteuning van Wij Zijn Sport bij de voorbereiding en uitvoering van de campagnes. 

 

Hiermee wordt de reeds bestaande samenwerking tussen de stichting Topsport Leiden en Wij zijn Sport verbreed. De stichting Topsport Leiden zag al eerder de mogelijkheden van crowdfunding. Dat leidde bijvoorbeeld tot succesvolle crowdfunding campagnes van ZVL waterpolo en Leiden Atletiek. 

 

Wethouder Frank de Wit (sport): “Sport is belangrijk voor Leiden. Met deze samenwerking laten we de sportverenigingen in Leiden kennis maken met de mogelijkheden van crowdfunding. En krijgen zij de mogelijkheid om Leiden nog meer te betrekken bij hun sport.”

 

Wij zijn Sport is content met de samenwerking: “De wereld van de sport verandert in rap tempo. De impact van digitalisering is overal zichtbaar. Het feit dat Leiden zich als eerste gemeente in Nederland schaart achter de mogelijkheden die dit biedt voor de lokale sportstructuur, stimuleert ons om voor nog meer sporters het verschil te kunnen maken.”

 

Het portal leiden.wijzijnsport.nl is vanaf 25 maart 2016 ‘live’. Op 18 april is er een informatieavond voor geïnteresseerden. Op www.sportstadleiden.nl is daar meer informatie over te vinden.


Maarten Hermans sluit zich aan

 

FB IMG 1458656629645

 

We hebben mooi nieuws te melden! Maarten Hermans, wildwater kanoër in de race voor Rio, gaat ons versterken. Sinds eind januari heeft hij de bachelor sportmarketing op zak en kijkt hij alvast met een schuin oog naar een carrière na de sport.

 

Maarten heeft hier zelf twee keer via crowdfunding zijn achterban uitgebreid. In zijn afstudeerscriptie aan de Johan Cruijff University “How to fund your dream” onderbouwt hij de stelling dat geld geen beperkende factor hoeft te zijn voor een sporter.

 

Wij vinden Maarten het perfecte voorbeeld van een ondernemende sporter. Wij willen een springplank naar succes zijn voor sporters zoals Maarten. Naast de digitale fondsenwervingsfunctie biedt Wij zijn Sport persoonlijke begeleiding aan sporters om hun campagne tot een succes te maken. Met zijn ervaring en persoonlijkheid is Maarten een perfecte aanvulling in ons team.

 

“Steeds vaker hoor je dat sporters op zichzelf aangewezen zijn als het op financiële ondersteuning aankomt. Ik geloof niet dat geld een beperkende factor voor een sporter hoeft te zijn in het najagen van zijn dromen”, aldus Maarten.

 

Voorlopig combineert Maarten de werkzaamheden voor Wij zijn Sport met topsport. Hij heeft inmiddels de campagnes van onder andere Joost van Wijngaarden en Bente Obdeijn met succes begeleid. De topsport is voor Maarten vooralsnog leidend, het ligt in de verwachting dat na de Olympische Spelen Maarten zijn werkzaamheden voor het crowdfunding platform gaat uitbreiden. 

 


Sporters, bouw een eigen achterban!

 “Ik ga toch zeker niet om geld bedelen!” Die horen we regelmatig bij Wij zijn Sport, als sporters hun bedenkingen uiten over crowdfunding. Een begrijpelijke, maar hardnekkige misvatting. Want als vragen om betrokkenheid bij jouw sportcarrière voelt als bedelen, vind je dan dus dat je niks te bieden hebt? 

 

DouweAmelsgiveback2 

 

Sporters zijn gewend dat de wereld om hen draait. Voor talent worden van jongs af veel geregeld. Ouders hijsen hen op het schild, coaches houden hen uit de wind. Sporten, slapen en eten. Hun scholen houden in hun programma rekening met de levensstijl van sporttalenten.

Zodra talent richting de Nederlandse top gaat, faciliteert de Nederlandse topsportstructuur van RTC’s, NTC’s en CTO’s hun ontwikkeling. Een mooi systeem van de beste coaches met de beste sporters op de beste accommodaties. Met leerlijnen om sporters te scholen in mentale en voedingsaspecten van topsport en in de dopingregels.

 

Een prachtig ecosysteem voor sporters, met één grote omissie. Terwijl de wereld om de sporter heen in rap tempo verandert, ontbreekt in onze sportcultuur de prikkel tot eigen verantwoordelijkheid van de sporter. Een onhoudbare situatie.

Negen van de tien sporters stranden op weg naar de top en zullen vroeg of laat weer middenin de maatschappij staan. Als een sporter gedurende zijn sportcarrière bewust bezig gaat met het bouwen aan een achterban, dan biedt dat twee voordelen. Ten eerste versterkt hij of zij de maatschappelijke waarde van sport en ten tweede ontwikkelen ze in dat proces de nodige skills en een netwerk dat hen van pas gaat komen na hun sportcarrière.

 

Hoogste tijd voor een cultuuromslag. Sporters die zich bewust zijn van hun maatschappelijke waarde zijn de sporters van de toekomst. Dus ga aan de slag om te kijken hoe je bewust een achterban kunt opbouwen. Dat kan al door je kennis en ervaring beschikbaar te stellen aan de leerlingen van je basisschool, of je oude club. En ontwikkel jouw verhaal, om mensen te inspireren en zich betrokken te laten voelen bij jouw sportdroom. Je hebt zo veel te bieden!


Veel meer dan korte termijn geld

Wat is de waarde van crowdfunding voor een sporter? In deze blog, gepubliceerd op de gezaghebbende sportmarketing community SPORTNEXT, wordt toegelicht waarom crowdfunding zoveel meer inhoudt dan korte termijn geld. Klik op de foto om de blog te lezen.

 

Schermafbeelding 2016 01 18 om 20.23.28

 


2015 - Het jaar van de vrouwen

 

We ronden ons tweede kalenderjaar af deze weken. Tijd voor een terugblik.

 

In totaal voltooiden 38 sporters, teams en evenementen hun crowdfunding campagnes, net zo veel als in 2014. Het betrof voor 45% vrouwen, 37% mannen en 18% gemengde teams of evenementen. De vrouwen waren ook relatief het meest succesvol, met 82% geslaagde campagnes. Bij de mannen lag dat percentage op 71%, net als bij de ‘overige’ categorie. We maakten onderstaande infographic voor je met de belangrijkste weetjes van 2015.

JaaroverzichtWijzijnSport2015


Fund een sporter en win een VENTOUX pakket

Ventoux Merchandise met shirt 1

 

Samen met de makers van de film VENTOUX en Jan Janssen Individual Bikes heeft Wij zijn Sport een winactie samengesteld. Iedereen die op Wij zijn Sport vanaf vandaag tot en met 14 mei een donatie doet aan één van de lopende crowdfunding campagnes maakt kans op een VENTOUX pakket. Lees snel verder.

 

Op dit platform presenteren ondernemende sporters hun missie op weg naar het hoogst haalbare. Juist op weg naar de top heb je als sporter de steun het hardst nodig. De tijden dat het voor een grote groep topsporters financieel goed geregeld is, ligt achter ons. Bij het merendeel van de bonden is allang geen geld meer om topsport fatsoenlijk te ondersteunen. Dus ondernemen sporters zelf actie, via crowdfunding bijvoorbeeld.

 

Funfactor

Het is dus nuttig en nodig om sporters via crowdfunding direct te steunen. En het is vooral ook erg leuk! En of het nu om een social media bericht gaat, een persoonlijk advies of een clinic of workshop, het persoonlijke karakter van de tegenprestatie door de sporter doet iets met je. En het wordt helemaal speciaal als je ziet dat de sporter door jouw donatie beter gaat presteren.

 

Winactie VENTOUX

Bij Wij zijn Sport doen we er alles aan om dit zo goed mogelijk te laten verlopen. Door te zorgen voor een professioneel platform, een betrouwbare verwerking van de geldstroom en voor persoonlijke begeleiding van de sporters. En door de funfactor van crowdfunding te vergroten.

Met deze winactie bijvoorbeeld. We willen het nóg leuker maken om sporters te funden. VENTOUX is een film waarvan we denken dat deze vele sportliefhebbers zal aanspreken. Vriendschap en fietsen staan centraal in deze film, maar je hoeft zeker niet van fietsen te houden om deze film te waarderen. Iedereen die tussen 1 en 15 mei een donatie doet op één van de lopende campagnes op Wij zijn Sport maakt automatisch kans op een VENTOUX pakket. Hierin zit een wielershirt ontworpen door Jan Janssen Individual Bikes, een bidon, een zadelhoes en een sleutelhanger. Op 15 mei wordt de winnaar bekend gemaakt.

2015 05 02 11.55.32 1 


Wij zijn Sport - Méér dan topsport

Je kent Wij zijn Sport inmiddels van de campagnes van de meer dan 50 topsporters en teams die hier een nieuwe manier van financiering voor hun droom hebben kunnen vinden. Met heel veel plezier stellen we daarvoor dit platform en onze kennis van crowdfunding in de sport ter beschikking. We krijgen ook regelmatig verzoeken van sporters en sportinitiatieven die niet of slechts indirect met topsport te maken hebben. 
 
We zijn met Wij zijn Sport begonnen om van betekenis te zijn in het vergroten van het maatschappelijk belang van sport. Dat doen we nu nog uitsluitend door topsporters te begeleiden om ondernemender te worden. In 2015 willen we een aantal pilots uitvoeren buiten deze topsport focus.
Dit platform is ontstaan uit, en kan alleen maar groeien door, de liefde voor de sport. Voor projecten waarin we dat ook herkennen willen we de deur wagenwijd open zetten. Dus voor ondernemende mensen met een origineel, in het oog springende sportproject gaan wij ook een podium bieden als zij met crowdfunding aan de slag willen.
 
We weten dat sport bij uitstek een bindmiddel is voor groepen mensen die elkaar willen ontmoeten, van elkaar willen leren of met elkaar willen uitwisselen over een bepaald thema, persoon of sport. Voor dergelijke sportprojecten willen wij op dit platform graag een plaats inruimen. Of het nu om een evenement gaat, een product of een community. Als de sport in Nederland er beter van wordt Is er plek voor hier.
 
De komende maanden gaan we hiermee aan de slag. Dit houdt in dat je vanaf deze week tussen de topsport campagnes door ook andere sportprojecten zult gaan vinden op dit platform. Aanstaande woensdag lanceren we de eerste. Benieuwd wat jullie er van vinden!

Wij zijn Sport op locatie - Het ISFFA in Amsterdam

Logo 4 3 datum

 

Op het International Sports Film Festival Amsterdam zie je de topsporters niet alleen op het witte doek. Bij Crowd voor Goud komen autocoureur Xavier Maassen, wielrenner Kai Reus, tennisster Mandy Joy Wagemaker en rafter Rick Huider live on stage. Om hun sportieve droom waar te maken zijn deze sporters een crowdfundingcampagne gestart. Het podium is aan hen om die droom te pitchen en het publiek te overtuigen van hun gouden ambitie.

 

Na de pitch vindt er met elk van de sporters een Q&A plaats. Om alles van deze sporters te weten te komen mag ook het publiek daarbij ook vragen stellen. Aansluitend wordt de film ‘Senna’ vertoond. Deze veel geprezen en bekroonde film vertelt over de legendarische Formule 1 kampioen Ayrton Senna. Na de film vertelt Xavier Maassen in een nagesprek wat hem zo boeit aan de autosport en waarom hij in de voetsporen van Ayrton wil treden. Tickets zijn verkrijgbaar via www.isffa.nl.  

 

24 uur van Le Mans

De droom van Xavier is namelijk om in 2015 wederom deel te nemen aan één van de meest legendarische autoraces ter wereld: de 24 uur van Le Mans. Hij werd al eens tweede, bij zijn debuut in 2009. “Dit heeft zoveel indruk op mij gemaakt dat ik vastbesloten ben om hier terug te keren voor de winst”, aldus Xavier, “Dit jaar moet mijn jaar worden”.

 

Waarmaken belofte

In 2004 werd hij wereldkampioen bij de junioren, Kai Reus gold als dé belofte voor de Nederlandse wielersport. Helaas loopt het anders. Kai maakt in 2007 bij een training een zeer ernstige crash en overleeft ternauwernood. Na een lange revalidatie keert hij terug. Net als het weer de goede kant op lijkt te gaan krijgt Kai de volgende klap te verwerken, in de privésfeer dit keer. Het werpt hem ver terug. "Ja, ik heb wel een jas uitgedaan, op alle fronten, fysiek, mentaal maar ook financieel", zegt Kai. Nu is hij weer terug, net vader geworden en vol goede moed wil hij in 2015 toch nog waarmaken wat hij als veel winnend amateur beloofde.

 

Top 100 wereldranglijst

Mandy Joy Wagemaker is 20 jaar oud en staat aan het begin van een carrière als proftennisster. In 2014 steeg ze maar liefst 350 plaatsen op de WTA-ranglijst. Dit jaar wil ze in de buurt van de top 300 van de wereldranglijst komen om daarna door te stoten naar de top 100. “Dit is mijn passie en droom en ik probeer alles uit mijn tennis te halen wat mogelijk is”, zegt Mandy. Met haar crowdfundingcampagne wil ze meer mensen bij haar doel betrekken.  

 

Naar het WK

Rick Huider heeft met zijn raftteam eerder al een succesvolle campagne gedaan. Met zijn team staat hij in Nederland aan de top. Maar omdat raften geen olympische sport is, worden zij niet ondersteund door het NOC*NSF. Door te crowdfunden konden zij vorig jaar naar het WK in Brazilië waar zij 6e werden. Een ongekend sterk resultaat voor een Nederlandse ploeg. Bij Crowd voor Goud vertelt Rick over zijn ervaringen als sporter en crowdfunder.

 

Waar en wanneer

Crowd voor Goud wordt georganiseerd in samenwerking met crowdfundingplatform Wij Zijn Sport en vindt plaats op zondag 19 april, vanaf 15.45 uur in de foyer van Het Ketelhuis. Het event is vrij toegankelijk.

 

Over het ISFFA

Of het nu om cultuur, politiek, de zoektocht naar zingeving en geluk, of de kracht van de menselijke geest gaat: sportfilms zijn enorm rijk en behoren tot de meest interessante en inspirerende films die worden gemaakt. Daarbij is sport één van de meest mediagenieke en verhalende onderwerpen die je maar kunt bedenken. Het International Sports Film Festival Amsterdam komt voort uit passie voor sportfilms en de overtuiging dat er in een sportland als Nederland draagvlak en waardering is voor dit bijzondere genre. Zie voor meer informatie: www.isffa.nl


De fan bepaalt het doel én betaalt er voor

SPORTNEXT Nieuw model voor crowdfunding prestatiebeloning door fans

 

Bij Wij zijn Sport meldden zich tot nu toe zo'n 170 topsporters en topsportteams met de vraag of crowdfunding voor hen een geschikt instrument is om financiering te vinden voor hun dromen. Daar zijn inmiddels meer dan 50 campagnes uit voortgekomen, waarvan ruim 83% ook hun doelbedrag haalt of overschrijdt. Daarmee behoort Wij zijn Sport in Europa tot een select gezelschap platforms die crowdfunding in de sport succesvol hebben weten te introduceren.

 

Noord-Amerika loopt enkele jaren voor met deze ontwikkeling. Sporters zijn daar meer gewend om zelf op zoek te gaan naar financiering, platforms zijn daar al eerder op ingesprongen. De sportfan als financier is ontdekt. Een trend die verder evolueert, zo blijkt uit de introductie van een nieuwe variant. Want waarom zouden fans zelf niet het doel kunnen stellen voor hun favoriete sporter en daar een beloning tegenover kunnen stellen? Het Amerikaanse platform Fanangel heeft dat als uitgangspunt genomen. Wil je er meer over weten? Lees mijn blog op Sportnext.


Ruimte voor versterking

Ruim 240.000 euro in 40 topsportprojecten. Dit resultaat in de eerste anderhalf jaar geeft energie om door te groeien. Op naar de eerste miljoen euro voor de sport via crowdfunding! Hoe komen we daar? Wij zijn Sport wil zich versterken!

 

Nederland heeft de eerste hoogtepunten van 2015 in de sport achter de rug, met de fantastische wereldtitel van de pas 20-jarige Mathieu van der Poel en de spetterende EK shorttrack in Dordrecht (Sjinkie!) als blikvangers. Hun prestaties vormen de apotheose van een vaak lange en moeilijke weg naar de top.

Hoe kom je daar eigenlijk? Duizenden talenten dromen er van om Sjinkie of Mathieu te worden, een enkeling haalt het. Succes in de sport is van vele factoren afhankelijk. Wij zijn Sport is in 2013 opgericht om ondernemende sporters een springplank naar succes te bieden. Daar hebben we onze specifieke aanpak voor, waarmee we sporters proactief een eigen fanbase laten ontwikkelen. Zij financieren zo (een deel van) hun sportcarrière.

 

Vertrek Pelle Baas

Wij zijn samen begonnen aan dit avontuur, Pelle Baas en Paul Dirkse. Nu ontstaat ruimte om mee te bouwen aan deze ‘Kickstarter voor sport’. Pelle gaat vanaf maart een MBA in sportmanagement halen in Melbourne. Hij treedt tijdelijk terug, met de intentie om in 2016 als zijn studie is afgerond terug te keren. We voeren op dit moment gesprekken om het team op sterkte te krijgen, er ligt tenslotte een grote uitdaging om te groeien. Die persoon gaat samen met Paul vol door om het ondernemerschap van zoveel mogelijk sporters te stimuleren. De voorkeur gaat uit naar iemand die zelf een topsport carrière achter de rug heeft of binnenkort afscheid neemt. Als je hier meer over wilt weten, mail gerust naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

Pelle blijft op afstand betrokken bij het platform. Vanuit Melbourne zal hij een blog gaan bijhouden om zijn ervaringen te delen. Zeker de moeite waard om dat te volgen, de eerste blog staat al online.

 


Zij staan achter me, dat geeft me vleugels!

Met 29 geslaagde campagnes ontwikkelt crowdfunding zich in 2014 tot een succesvol middel voor topsporters. Concrete doelen komen voor hen op deze manier financieel binnen bereik. Maar hoe verging het hen vervolgens op sportief vlak? Een terugblik.

 

De eerste campagne die door de 100% schoot in 2014 was die van de gedreven taekwondoka Jeroen Wanrooij, uit Deventer. Hij zit in het Nederlands team en zocht zelf funding om tijdens internationale toernooien punten te verzamelen voor de wereldranglijst. Na het succes van de campagne volgde ook een succesvol taekwondo jaar voor Jeroen. Hij won liefst zeven medailles, waaronder goud op het Zweeds Open en het Turks Open. Tijdens het prestigieuze US Open in Las Vegas wist hij brons te pakken.

Resultaten JeroenWanrooij

 Van B naar A, via de fans

Tienkamper Pelle Rietveld zette zijn kwaliteiten naast de atletiekbaan succesvol in tijdens zijn crowdfunding campagne. Hij was zijn B-status in 2013 kwijtgeraakt en wilde funders aan zich binden als een soort alternatieve, eigen NOC*NSF. Na de succesvolle campagne ging het hem ook op de baan voor de wind. Door een persoonlijk record in Götzis eindigde hij op de wereldranglijst op een dusdanig hoge positie dat hij vanaf 1 januari weer de A-status geniet.

 

BMX talent Ruby Huisman haalde dankzij de crowdfunding campagne een nieuwe hoofdsponsor binnen. De steun in de campagne deed Ruby heel goed, het gaf haar zoveel vertrouwen dat ze prachtige resultaten neerzette op de baan. Ze werd zowel tijdens het EK als het WK tweede in haar leeftijdsklasse.

 

De hockeydames van Amsterdam 1 zochten financiering voor een optimale voorbereiding van het Europa Cup toernooi waar ze zich als landskampioen voor hadden geplaatst. Met de steun van hun fans wisten ze vervolgens dat toernooi te winnen. In de finale werd Den Bosch verslagen en mochten de Amsterdamse dames zich Europees kampioen noemen.

 

Progressie

Het zijn slechts vier voorbeelden. Dan hebben we het nog niet eens uitgebreid gehad over Michaela Spaanstra die dit jaar een reuzensprong maakt op de wereldranglijst van het rolstoeltennis en de UNIQLO Double Masters mocht spelen. Of over Maarten Hermans, de strijder op het wilde water die veel progressie maakt na alweer zijn tweede crowdfunding campagne. Of tennistalent Merel Hoedt, die inmiddels de nummer 1 van Nederland is tot en met 16 jaar. En niet te vergeten de prachtige prestatie van Team Elements, met de hoogste notering op een WK ooit voor een Nederlands team in het raften.

Elements3

 

Het is duidelijk, de aanwezigheid van een eigen achterban geeft sporters een mentale boost. De wetenschap dat er een groep funders achter je staat, geeft een sporter of een team vleugels. Dat is de les die we mogen trekken uit 2014 als het op de effecten van crowdfunding in de sport aankomt. We gunnen nog veel meer sporters en teams deze ervaring in 2015. Wij zijn er in ieder geval klaar voor om hen daarin te begeleiden.

 

Gelukkig Nieuwjaar! 


Jaaroverzicht 2014

Het eerste volledige kalenderjaar van Wij zijn Sport zit er bijna op. We hebben de sporters die in 2014 het initiatief namen om hun achterban te betrekken op een rij gezet in een kort filmpje. Meer dan 1700 mensen verbonden zich aan een doel van een sporter of een team en raakten zo direct betrokken bij een sportdroom. En zij geven meer dan geld alleen, getuige de stijgende lijn die veel van deze sporters vertonen. 

 

In 2015 willen we meer sporters en sportfans bij elkaar brengen. Sporters die zich bewust zijn van hun maatschapelijke waarde zijn de sporters van de toekomst. We willen graag al die mensen bereiken die ook in de kracht van sport geloven en voor sporters het verschil willen maken. In ruil voor persoonlijke betrokkenheid bij een sportdroom. 

 


Hoe sportorganisaties crowdfunding kunnen toepassen

 

Afgelopen week lanceerden de USSA, de Amerikaanse ski en snowboard bond, en Rallyme.com, een crowdfunding platform voor sport, een nieuw wintersport portal. Het doel van deze sportbond is om met dit portal hun achterban van sporters, clubs, teams en ouders de tools in handen te geven voor fondsenwerving. Het richt zich volledig op sneeuwsporten, van de toppers in disciplines als freestyle en alpine skiën tot en met de clubs en verenigingen in de breedte. Met een gezamenlijke marketingcampagne gaan beide organisaties het platform dit najaar breed bekendheid verschaffen.
 
USSAportal
 
500.000 dollar, 97 projecten
Crowdfunding van topsportdromen is op Rallyme.com al een beproefd concept. Alleen al de wintersporters haalden tot nu toe $ 500.000 via het platform op, over in totaal 95 projecten. Een groot aantal van hen kwam uit op de Olympische Spelen in Sochi. De USSA vindt de tijd nu rijp om door te pakken, met een eigen platform en een marketingplan.
 
Ook in Nederland
Dit Amerikaanse voorbeeld is illustratief voor de manier waarop Wij zijn Sport met partners wil samenwerken om zoveel mogelijk topsporters de springplank naar succes te bieden. Wij zoeken contact met sportbonden en regionale of lokale sportorganisaties om die samenwerking gestalte te geven. 
En de stichting Topsport Leiden heeft de primeur. Deze organisatie biedt topsportverenigingen en topsporters uit de Sleutelstad faciliteiten om hun dromen na te kunnen jagen. Daar is dus sinds kort een eigen crowdfundingpagina bij gekomen, welke voor iedereen ter beschikking is. 
 
Topsportleiden
 
Sport stimuleren door de achterban bij topsport te betrekken
Er worden in diverse sporten nationaal en internationaal aansprekende prestaties geleverd door Leidse sporters. Hun verhalen zijn het waard om als sportliefhebber bij betrokken te raken. Leiden heeft nu een instrument om meer Leidenaren te betrekken bij de topsport in de stad. Op de pagina, geheel uitgevoerd in de look en feel van Topsport Leiden, zijn inmiddels drie succesvolle campagnes gehouden. Deze sporters hebben voor concrete doelen een groep fans kunnen betrekken als financiers, in ruil voor persoonlijke tegenprestaties.
 
Leiden kiest als eerste sportorganisatie proactief voor het beschikbaar stellen van crowdfunding aan hun achterban. Welke sportorganisatie volgt?

 



Opbrengst sportcampagne hoger dan gemiddeld

 

Meer dan 900 projecten. Ruim 23 miljoen euro. Crowdfunding verovert een stabiele positie in Nederland, zo blijkt uit de publicatie van de cijfers van de eerste helft van 2014 door de consultants van Douw en Koren. Ook dit platform heeft de cijfers van de eerste helft van 2014 aangeleverd. Tussen januari en juni van dit jaar slaagden 15 projecten op Wij zijn Sport, in totaal werd € 89.000 bij elkaar gebracht. Een gemiddelde opbrengst van € 5.933 per project.
 
Sport als goed doel
Douw en Koren doet halfjaarlijks verslag van de ontwikkelingen, zij hanteren drie categorieen projecten. De grootste groep is crowdfunding voor startende ondernemingen, gevolgd door crowdfunding voor creatieve projecten en crowdfunding voor goede doelen. De projecten op dit platform vallen onder de laatste categorie. We zien in de publicatie van Douw en Koren dat er in Nederland 254 projecten in deze laatste categorie zijn gedaan, met een totale opbrengst van € 1,2 miljoen. De topsport neemt daarvan dus 6% voor zijn rekening. Een topsport project haalt gemiddeld méér op in een campagne, zo blijkt uit de vergelijking. Een goede doel project haalde in de eerste helft van 2014 gemiddeld € 4.700 op, tegen gemiddeld € 5.933 voor een project op dit platform.
 
Sportcampagne scoort hoger dan gemiddeld
Wat zegt deze vergelijking? Vorige week bestond Wij zijn Sport precies één jaar. In totaal is er € 190.000 bij elkaar gebracht. 1800 mensen voelen zich direct betrokken bij een topsporter of een team en zetten dat kracht bij door mee te doen in de missie van de sporter. Deze cijfers geven het perspectief weer van crowdfunding als instrument voor co-financiering van sport. Het is bovendien een goed teken dat een project in de topsport een hoger bedrag ophaalt dan een gemiddeld goede doel crowdfunding project.
Uit onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau uit 2013 blijkt namelijk dat Nederlanders niet gewend zijn om geld te geven aan sport, in tegenstelling tot bijvoorbeeld aan cultuur. Langzamerhand wordt dat bewustzijn verder aangewakkerd, getuige ook de campagne 'Sport, daar geef je om' die deze zomer van start gaat.
 
Groei zet door
De groei van crowdfunding in de sport zal in de tweede helft van 2014 dus doorzetten, zo is onze overtuiging. We krijgen inmiddels aanvragen van sportevenementen. Bovendien zijn we in gesprek met sportorganisaties om via partnerpagina's het instrument crowdfunding ook voor de sport in de volle breedte beschikbaar te stellen. Denk aan verenigingen bijvoorbeeld.
 

 


Financiering van topsport - Hoe kraken we de code?

Wij zijn Sport bestaat bijna één jaar. Een zeer leerzaam jaar, waarin we het instrument crowdfunding hebben toegepast voor de topsport. Een succesvolle start, die we vervolg gaan geven. Onder andere door partnerships af te sluiten met andere spelers in de sportsector. De Kamer van Koophandel hier in Amsterdam opperde het idee om de dialoog met alle partijen te stimuleren. Breng partijen die betrokken zijn bij de financiering van topsport bij elkaar in een informele, interactieve sfeer en ga het gesprek aan. Met als doel om elkaar te inspireren om nieuwe wegen in te slaan.

 

Paneldiscussie op 10 juli

Wij vonden het een fantastisch voorstel. Op donderdag 10 juli maken we er werk van. We mikken op zo'n 50 vertegenwoordigers van sportorganisaties, sportmarketeers, coaches en topsporters. We bieden een kort en interactief programma en willen de dialoog los trekken met behulp van een panel van deskundigen die met de deelnemers in gesprek gaat:

 

Marcel Beerthuizen - sportsponsoring expert, regelmatig te beluisteren op Radio 1 over dit onderwerp

Stephan Dekker - beleidsmedewerker op het Ministerie van VWS, directie Sport

Pelle Rietveld - tienkamper én ervaringsdeskundig op het gebied van crowdfunding

Neal Petersen - innovatie expert in de sport

 

Ga naar http://www.kvk.nl/bijeenkomsten/financiering-van-topsport/Amsterdam/2014-07-10-1500/ om je op te geven. De toegang is gratis, we ontvangen je graag om 14.30 in het gebouw van de Kamer van Koophandel in Amsterdam aan de De Ruyterkade 5. Dat is vlakbij het centraal station. Om 17 uur sluiten we af met een borrel.

 

Dus ben je beroepsmatig geinteresseerd in de uitdagingen die er liggen om topsport betaalbaar te houden zonder concessies te doen aan de ambities? Kom dan naar Amsterdam op donderdagmiddag 10 juli, we rekenen op je!

 

Groeten,

Pelle en Paul

 


Waarom het gebruik maken van een platform een goede keuze is

Crowdfunding van sporters zit in de lift. Onderzoeksbureau Douw & Koren heeft becijferd dat in het eerste kwartaal van 2014 bijna net zo veel werd opgehaald als in heel 2013. Sporters die crowdfunding overwegen in te zetten lopen onvermijdelijk tegen de vraag aan: “Wat is nu precies de waarde van een crowdfunding platform ten opzichte van het zelf bouwen van een site met betaalsysteem?”  Dit blog geeft het antwoord.

 

Met de opkomst van crowdfunding in de topsport zien we beide vormen terug. Naast de 23 campagnes via platform Wij zijn Sport staat een handvol campagnes via een eigen site. De ballenmeter van de handbaldames, de zwemvereniging PSV en de virtuele winkel van snowboarder Bell Berghuis bijvoorbeeld. En de campagne van schaatser Bart SwingsInitiator van die campagne Bart Veldkamp legt op hun site uit hoe hij tot die keuze kwam.

 

Vrijheid
Een site plus betaalsysteem bouwen dus wat Veldkamp betreft. “Als één van de vele op een platform staan en dan ook nog naast iemand die een breimachine nodig had, nee, dat zou kansloos zijn geweest” zo redeneert hij. Volgens Veldkamp was een eigen site veel handiger en marketing technisch vele malen beter om Bart Swings te positioneren en een totaal eigen identiteit te geven.
Deze gedachtegang is goed te volgen. Een eigen pagina geeft maximale vrijheid in ontwerp en content. Je kunt zelf bepalen hoe het er uit gaat zien en welke content je wilt delen op de site. En het heeft hen geen windeieren gelegd. Team Bart Swings haalde dankzij de publiciteit van de campagne de nieuwe sponsor binnen. Toch is deze redenering slechts de helft van het verhaal.

 

Content relevanter dan drager
Allereerst is een eigen website als 'scharnierpunt' om een sporter te positioneren richting fans en bedrijven veel minder relevant dan enkele jaren terug. Het draait om de content die wordt geboden, via een uitgekiend palet van sociale media. Stuk voor stuk kanalen die laagdrempelig zijn en een potentieel groot bereik hebben.

 

Kosten
Ten tweede brengt het ontwerp en onderhoud van een eigen crowdfunding landingspagina en betaalsysteem kosten met zich mee. Er is regelgeving waar aan dient te worden voldaan. En het vraagt vele uren afhandeling om te zorgen dat ieder krijgt wat is afgesproken. Een keuze voor een eigen platform betekent dus ook een keuze om dit allemaal zelf te doen en te betalen. Een platform zoals Wij zijn Sport vangt een deel van die inspanning af, in ruil voor een fee die alleen wordt gerekend als de campagne slaagt. Hoe dan ook een goedkopere oplossing dan zelf doen.

 

Kennis sleutel tot succes
Maar de meest relevante afweging bij het bepalen van de keuze voor een eigen pagina of gebruik maken van een platform vormt natuurlijk kennis. Een sporter moet heel goede redenen hebben om geen gebruik te maken van de ervaringen van anderen op dit vlak. Crowdfunding is een nieuwe financieringsvorm, met eigen wetten en gebruiken voor succes. Op Wij zijn Sport zijn inmiddels 18 campagnes gevoerd, waarvan bijna 90% slaagt. Die kennis en ervaring staan ter beschikking voor ieder die van het platform gebruik maakt. Een geruststellende gedachte voor een topsporter die een nieuw avontuur begint.

 

Crowdfunding is meer dan een webshop lanceren
Bart Veldkamp heeft een webshop in de lucht gebracht met Bart Swings gerelateerde artikelen. Hij noemde het crowdfunding. Gezien het succes van de eerste maand en de komst van een nieuwe sponsor een goede zet. Maar crowdfunding is meer dan dat. Het is fans dichter betrekken bij je sportieve missie. Een blik op de campagne van Swings leert dat de persoon zelf nagenoeg ontbreekt. De site is niet zozeer van Bart, het gaat over Bart. De tegenprestaties zijn sportartikelen en de communicatie wordt vooral gedaan door de andere Bart, Veldkamp in dit geval. Juist in dat persoonlijke aspect ligt de crux. Crowdfunding kan alleen maar duurzaam succesvol worden ingezet als de betrokkenheid tussen sporter en funder authentiek is.

 


Crowdfunding is storytelling - Waarom een donatie er toe doet

 

Verhalen van sporters inspireren. Doorzettingsvermogen, persoonlijk leiderschap, focus. Het zijn elementen die in al hun verhalen terug komen. Verhalen over moed, over tegenslag en over knetterhard werken. Verhalen die het waard zijn om verteld te worden. Dat is één van de redenen voor de oprichting van dit platform. Geef topsporters een podium om hun verhaal te presenteren.
 
Wat er kan gebeuren als een sporter besluit om crowdfunding in te zetten tijdens zijn of haar topsport carriere wordt duidelijk uit het verhaal van Larisa Yurkiw. Deze Canadese alpine skier was geplaatst voor Vancouver 2010 toen zij alles afscheurde in haar knie tijdens een trainingsafdaling. Weg Spelen. Zij revalideerde twee jaar en wist vervolgens geheel op eigen kracht Sochi te bereiken. Zonder haar besluit om crowdfunding in te zetten was dat niet gelukt. Als je op zoek bent naar een inspirerend verhaal over doorzettingsvermogen en geloof in eigen kunnen, lees dan het verhaal van Larisa. Wat een sportvrouw.
 
Twijfel je nog of een donatie aan een sporter relevant is? Wat is dit dan een mooie casus om te laten zien waarom je daarmee het verschil maakt. Veel leesplezier, het tovert gegarandeerd een glimlach op je gezicht!

 

 


Nieuw jaar - nieuwe release

We zijn het jaar goed begonnen! Een anonieme fan doneerde een fantastisch bedrag waardoor de campagne van Jeroen Wanrooij dicht bij het doelbedrag is gekomen. De fan bewijst daarmee Jeroen en de taekwondo sport een grote dienst, hulde daarvoor!

De verwachtingen voor 2014 zijn hoog gespannen, alle reden om voortvarend van start te gaan in dit fantastische sportjaar. Zoals je kunt zien hebben we een nieuwe release van ons platform doorgevoerd. Ik neem in vogelvlucht de wijzigingen met je door.

 

Carrousel

Op de homepage is de carrousel, het overzicht van de 10 lopende en meest recente projecten, van een nieuw jasje voorzien. De foto's zijn groter en er is een overlay ingebouwd die zichtbaar wordt zodra je de muis er over haalt (desktop) of als je het aanraakt (tablet). De doorzichtige overlay toont statistieken van de betreffende campagne. Op deze manier willen we de aandacht nog beter vestigen op de campagnes en willen we bezoekers in één oogopslag duidelijkheid bieden over de stand van zaken.

 

Geslaagde campagnes

Er is op de site een pagina bij gekomen. Onder de link 'Geslaagde campagnes' vind je alle campagnes die het doelbedrag hebben gehaald of overschreden overzichtelijk op een rij.

 

Blog

In de vorige release was de Blog functie nog een combinatie van zowel de updates door de sporters als de blogs die wij zelf schrijven. In deze nieuwe release vind je de blog updates van de sporters alleen nog op hun eigen campagnepagina. De Blog link in de header van deze site verwijst naar onze eigen blogs.

 

Givebacks

Op de campagnepagina van de sporters is nu duidelijker weergegeven in welke vorm je je donatie kunt doen. Er is de mogelijkheid van doneren zonder giveback (een giveback is de tegenprestatie van de sporter) en er is de mogelijkheid om te doneren door een giveback te kopen. Daarvan is het ontwerp verbeterd. Elke giveback heeft nu de mogelijkheid om een titel mee te geven en er loopt een teller mee om het aantal gekochte givebacks te kunnen zien. Door een ander lettertype te gebruiken is de leesbaarheid verder verbeterd.

 

Zij zijn Sport

Op de homepage worden de namen van de mensen die hebben gedoneerd nu in het blok Zij zijn Sport per campagne getoond. In de vorige versie stonden deze namen allen in één blok, dus niet gerangschikt naar sporter.

 

Dat zijn de belangrijkste wijzigingen voor nu. We hebben nog een hele waslijst staan aan verbeteringen op stapel liggen. De afgelopen 5 maanden hebben we meerdere releases doorgevoerd. Ik verwacht dat we de komende maanden aan het platform blijven ontwikkelen om het gebruik en de vindbaarheid zo optimaal mogelijk te maken. 

 

Paul


Wij zijn Sport partner van Amsterdam Swim Cup

 

We gaan samenwerken met de Amsterdam Swim Cup! Op 7 en 8 december doet de Nederlandse zwemtop mee aan deze wedstrijden in het Sloterparkbad. De Swim Cup geldt als kwalificatiemoment voor de EK lange baan in Berlijn, de EJK in Dordrecht en de Jeugd OS in Yanjing. Voor fans is dit een unieke kans om de Nederlandse zwemhelden live in actie te zien. 
 
"The Next Generation"
Het wordt voor ons het eerste topsportevenement waar we onze naam aan verbinden. De organisatie van de Amsterdam Swim Cup werkt met het thema ‘The Next Generation’. Dat sluit natuurlijk naadloos aan. Ook Wij zijn Sport identificeert zich met de volgende generatie. Fans willen steeds dichter betrokken raken bij hun helden en crowdfunding is daarvoor hét instrument. Bovendien stimuleert het ondernemerschap van de volgende generatie topsporters. 
 
Online én offline
Met het succes van de eerste tien campagnes is het nu zaak om veel breder bekendheid op te bouwen onder Nederlandse sportliefhebbers. Online is daarin voor ons een belangrijk speerpunt met Twitter, Facebook en Pinterest. Daarnaast willen we sportliefhebbers ook letterlijk ontmoeten en waar kan dat beter dan tijdens topsportevenementen. En dan is de Amsterdam Swim Cup sowieso een goede match omdat Amsterdam ook onze thuisbasis vormt. Het was tweevoudig Olympiër Nick Driebergen die ons bij de Swim Cup bracht. Hij is als adviseur betrokken bij Wij zijn Sport én is ambassadeur van de Amsterdam Swim Cup. 
 
Wij zijn Sport is er dus bij straks in het Sloterparkbad. Wil jij er ook bij zijn? Hier kun je kaarten bestellen. Intussen bereiden wij ons voor om tijdens deze eerste ontmoeting met sportliefhebbers een onvergetelijke indruk te maken. Wordt vervolgd!
 
Groeten,
 
Pelle & Paul